Høringssvar fra ‘Dansk Muslimsk Union’
vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig
behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund)
Dansk Muslimsk Union vil på vegne af sine medlemsorganisationer og andre medunderskrivere (Se listen) udtrykke vores
støtte til det fremlagte lovforslag, der sigter mod at forbyde offentlig forhånelse eller utilbørlig behandling af genstande med væsentlig religiøs
betydning for et trossamfund.
Vi er tilfredse med, at lovforslaget
imødekommer vores tre centrale forventninger: at det dækker alle offentlige
steder, inkluderer alle hellige skrifter, og strækker sig ud over blot
afbrændinger. Dette markerer en betydningsfuld fremgang i beskyttelsen af
Danmarks religiøse minoriteters rettigheder.
Vi er dybt bekymrede over de gentagne
koranafbrændinger foran moskéer, som især har fundet sted siden årsskiftet.
Disse handlinger har skabt utryghed og frygt blandt vores medlemmer og har
bidraget til en polarisering i samfundet.
Realiteten er, at på halvanden måned har der
været anmeldt 253 demonstrationer med bog- og flagafbrænding i Danmark, hvilket
svarer til 6 hændelser om dagen. Dette er ikke blot tal, men en påmindelse om
den virkelighed, mange muslimer i Danmark lever i.
Vi har efter nøje overvejelse udarbejdet 13
konkrete forslag til forbedring af det nuværende lovforslag. Disse forslag er
resultatet af en dybdegående analyse og refleksion over, hvordan vi bedst kan
sikre, at loven ikke blot er effektiv, men også retfærdig og inkluderende.
Vores intention er at bidrage konstruktivt til en lovgivning, der respekterer
og beskytter alle borgere i Danmark, uanset deres religiøse overbevisning. Vi
ser frem til en fortsat dialog med relevante parter for at sikre, at disse forslag
bliver taget i betragtning.
Forslag til forbedringer
1- Uddannelse og oplysning
For at sikre effektiv implementering af loven
bør der være en national oplysningskampagne, der informerer borgerne om lovens
indhold og formål. Det er samtidig vigtigt med oplysning om ytringsfrihedens
væsen, dens centrale betydning og dens grænser til befolkningen. Dette vil også
bidrage til at fremme forståelse og respekt mellem forskellige grupper i
samfundet.
2-Styrkelse af retshåndhævelse
Der bør være klare retningslinjer for, hvordan
loven håndhæves, også i online rum, hvor forhånelse og utilbørlig behandling
ofte finder sted.
3-Definition af beskyttede genstande
Mens vi anerkender, at lovforslaget dækker
genstande med "væsentlig religiøs betydning", bør der også være en
anerkendelse af individets ret til at definere, hvad der har religiøs betydning
for dem.
4-Dialog og forståelse
Mens loven kan sætte grænser, bør der også
være en indsats for at fremme dialog og forståelse mellem forskellige religiøse
og kulturelle grupper. Dette vil hjælpe med at bygge broer og mindske behovet
for lovgivning i fremtiden.
5-Inklusion af digitale platforme
Med den stigende digitalisering er det vigtigt
at sikre, at loven også dækker digitale platforme, hvor forhånelse og
utilbørlig behandling kan finde sted. Der bør være klare retningslinjer for,
hvordan digitale platforme som sociale medier skal håndtere sådanne overtrædelser.
6-Støtte til ofre
Der bør etableres støttemekanismer for ofre
for forhånelse eller utilbørlig behandling af religiøse genstande. Dette kan
inkludere rådgivning, psykologisk støtte og juridisk vejledning.
7-Forebyggende tiltag
Ud over lovgivning bør der også være en
indsats for at forebygge sådanne hændelser. Dette kan inkludere
uddannelsesprogrammer i skoler og samfund, der fremmer interreligiøs forståelse
og respekt.
8-Klarhed omkring sanktioner
Der bør være klarhed omkring de sanktioner,
der vil blive anvendt over for dem, der overtræder loven. Dette vil sikre, at
loven håndhæves konsekvent og retfærdigt.
9-Interkulturelle workshops
Der bør arrangeres regelmæssige workshops,
hvor borgere fra forskellige religiøse og kulturelle baggrunde kan mødes og
diskutere deres tro og traditioner. Dette vil fremme forståelse og reducere
misforståelser og fordomme.
10-Religiøs repræsentation
Sikring af, at religiøse minoriteter er
ordentligt repræsenteret i beslutningstagende organer, råd og komiteer, der
beskæftiger sig med religiøse og kulturelle spørgsmål. Dette vil sikre, at
deres stemmer og bekymringer bliver hørt.
11-Styrkelse af lokale initiativer
Der bør være støtte til lokale initiativer,
der fremmer samhørighed og forståelse mellem forskellige religiøse grupper.
Dette kan inkludere fælles begivenheder, kulturelle udvekslinger eller øvrige
projekter i lokalsamfundet.
12-Digital platform for dialog
Oprettelse af en online platform, hvor borgere
kan stille spørgsmål og få svar om forskellige religioner fra eksperter og
religiøse ledere. Dette vil give folk en sikker og informativ kanal til at lære
mere og engagere sig i en konstruktiv dialog.
13-Opfølgning og evaluering
Efter en passende periode bør der være en
evaluering af lovens effektivitet og dens indvirkning på samfundet. Dette vil
give mulighed for at justere loven, hvis det er nødvendigt, og sikre, at den
fortsat tjener sit formål. Vi anbefaler at det bliver indenfor nuværende
regeringsperiode.
Perspektiv
Vi har gentagne gange påpeget, at et forbud
kun er symptombehandling. Det underliggende problem er manglen på tolerance og
forståelse i et multikulturelt samfund. Vi håber inderligt, at dette lovforslag
vil være starten på en mere omfattende indsats.
Vi har brug for en national handlingsplan mod
islamofobi. En sådan handlingsplan ville ikke kun være forebyggende, men også
prognose- forbedrende, idet den ville adressere både de nuværende udfordringer
og forhindre fremtidige udfordringer i at opstå.
Vi opfordrer derfor regeringen til at tage
skridt mod at fremme tolerance, empati og anerkendelse af Danmarks muslimske
mindretal.
Afslutningsvis vil vi gerne udtrykke vores
taknemmelighed over for Justitsministeriet for at inddrage Dansk Muslimsk Union
i processen ved at afholde et fællesmøde med repræsentanter fra
Udenrigsministeriet d. 18.8. Vi har nu taget vigtige skridt sammen mod at
beskytte religiøse minoriteters rettigheder i Danmark. Vi håber, at vores
feedback vil blive taget i betragtning, når lovforslaget behandles yderligere
og står altid til rådighed for dialog.
Med venlig hilsen
Dansk Muslimsk Union
Bibliotekvej 68A
2650 Hvidovre
På vegne af:
Medunderskrivere (i alfabetisk rækkefølge)
Dansk Islamisk Center
Dansk Islamisk Trossamfund:
Albertslund Kultur Forening
Ballerup Kultur Forening
Brabrand Kultur Forening
Brøndby Islamisk Menighed
Glostrup Kultur Forening
Helsingør Islamisk Menighed
Horsens Kultur Forening
Hvidovre Kultur Forening
Ikast Kultur Forening
Ishøj Kultur Forening
Kokkedal Islamisk Menighed
København Islamisk Menighed
Nørrebro Kultur Forening
Odense Islamisk Menighed
Roskilde Islamisk Menighed
Roskilde Kultur Forening
Slagelse Kulturforening
Tåstrup Islamisk Menighed
Tåstrup Kultur Forening
Vejle Islamisk Menighed
Århus Islamiske Menighed
Ålborg Islamisk Menighed
Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse:
Alaadin Moske
Avedøre Moske
Ayasofya Moske
Bilal Habesi Moske
Brabrand Ulu Moske
Dansk Indvandrer Kulturforening
Dansk Tyrkisk Kultur og Aktivitetscenter –
Kocatepe Moskeen
Dansk-Tyrkisk Kulturforening
Den Makedonske Moske Forening Prespa
Esbjerg Anatoliens Moske
Eyup Sultan Moske
Farum Moske
Fatih Moske
Fredericia Tyrkisk Moske
Ikast Fatih Moske
Mevlana Moske
Nyborg Moske
Næstved Tyrkisk Islamisk Kulturforening
Orhan Gazi Moske
Randers Moske
Ringsted Moske
Selimiye Moske
Silkeborg Moske
Slagelse Multikulturel Forening
Suleymaniye Moske
Tyrkisk Kultur Moske
Yunus Emre Moske
Yunus Emre Moske
Åbenrå Moske
Århus Dansk-Tyrkisk Kulturforening
Det Islamiske Trossamfund af Bosniakker i Danmark:
Bosnjak Bosnisk Forening
Bosniakisk Forening Vakuf
BIH-SAN
Bosnjacki kultur center
Bosnjakisk Kultur Forening Zem-Zem
Bosniakkisk forening "Vakuf" (Kolding)
Bosnisk kultur centar (København)
Dansk-Bosnisk-kulturforening-most bro
Bosniakkisk dansk kultur forening
"Ljiljan"
Sabur Bosnisk Kulturelle Center Randers
Bosnisk-Bosniakisk Kulturforening
Bkic Tønder
IKCB Vejle
Den Centrale Albanske Moske
Det Albanske Trossamfund
Det Albanske Trossamfund i Danmark
Det Islamiske Trossamfund (WAKF)
Det Palæstinensiske Mulktaqa i Danmark
Makki Kultur Center
Minhaj ul Quran International Denmark:
Minhaj ul Quran International Denmark – Amager
Minhaj ul Quran International Denmark –
Nordvest
Minhaj ul Quran International Denmark – Odense
Minhaj ul Quran International Denmark – Valby
Muslimernes Fællesråd (MFR)
Pakistansk Islamisk Trossamfund (Madni Masjid
Aarhus)
Pak Cultur Society Brøndby
(Brøndby Moske)
Scandinavian Council for Relation
Somalisk Ungdoms- og Kulturforening/Masjid
Tawhid
Dansk muslimsk Union er oprettet med en hensigtserklæring i 2004 af store muslimske organisationer, der ville danne en samlende enhed for danske muslimske organisationer for at varetage muslimers interesser i det danske samfund.