Høringssvar fra ‘Dansk Muslimsk Union’ vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund)
Dansk Muslimsk Union vil på vegne af sine medlemsorganisationer og andre medunderskrivere (Se listen) udtrykke vores støtte til det fremlagte lovforslag, der sigter mod at forbyde offentlig forhånelse eller utilbørlig behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund.
Vi er tilfredse med, at lovforslaget imødekommer vores tre centrale forventninger: at det dækker alle offentlige steder, inkluderer alle hellige skrifter, og strækker sig ud over blot afbrændinger. Dette markerer en betydningsfuld fremgang i beskyttelsen af Danmarks religiøse minoriteters rettigheder.
Vi er dybt bekymrede over de gentagne koranafbrændinger foran moskéer, som især har fundet sted siden årsskiftet. Disse handlinger har skabt utryghed og frygt blandt vores medlemmer og har bidraget til en polarisering i samfundet.
Realiteten er, at på halvanden måned har der været anmeldt 253 demonstrationer med bog- og flagafbrænding i Danmark, hvilket svarer til 6 hændelser om dagen. Dette er ikke blot tal, men en påmindelse om den virkelighed, mange muslimer i Danmark lever i.
Vi har efter nøje overvejelse udarbejdet 13 konkrete forslag til forbedring af det nuværende lovforslag. Disse forslag er resultatet af en dybdegående analyse og refleksion over, hvordan vi bedst kan sikre, at loven ikke blot er effektiv, men også retfærdig og inkluderende. Vores intention er at bidrage konstruktivt til en lovgivning, der respekterer og beskytter alle borgere i Danmark, uanset deres religiøse overbevisning. Vi ser frem til en fortsat dialog med relevante parter for at sikre, at disse forslag bliver taget i betragtning.
Forslag til forbedringer
1- Uddannelse og oplysning
For at sikre effektiv implementering af loven bør der være en national oplysningskampagne, der informerer borgerne om lovens indhold og formål. Det er samtidig vigtigt med oplysning om ytringsfrihedens væsen, dens centrale betydning og dens grænser til befolkningen. Dette vil også bidrage til at fremme forståelse og respekt mellem forskellige grupper i samfundet.
2-Styrkelse af retshåndhævelse
Der bør være klare retningslinjer for, hvordan loven håndhæves, også i online rum, hvor forhånelse og utilbørlig behandling ofte finder sted.
3-Definition af beskyttede genstande
Mens vi anerkender, at lovforslaget dækker genstande med "væsentlig religiøs betydning", bør der også være en anerkendelse af individets ret til at definere, hvad der har religiøs betydning for dem.
4-Dialog og forståelse
Mens loven kan sætte grænser, bør der også være en indsats for at fremme dialog og forståelse mellem forskellige religiøse og kulturelle grupper. Dette vil hjælpe med at bygge broer og mindske behovet for lovgivning i fremtiden.
5-Inklusion af digitale platforme
Med den stigende digitalisering er det vigtigt at sikre, at loven også dækker digitale platforme, hvor forhånelse og utilbørlig behandling kan finde sted. Der bør være klare retningslinjer for, hvordan digitale platforme som sociale medier skal håndtere sådanne overtrædelser.
6-Støtte til ofre
Der bør etableres støttemekanismer for ofre for forhånelse eller utilbørlig behandling af religiøse genstande. Dette kan inkludere rådgivning, psykologisk støtte og juridisk vejledning.
7-Forebyggende tiltag
Ud over lovgivning bør der også være en indsats for at forebygge sådanne hændelser. Dette kan inkludere uddannelsesprogrammer i skoler og samfund, der fremmer interreligiøs forståelse og respekt.
8-Klarhed omkring sanktioner
Der bør være klarhed omkring de sanktioner, der vil blive anvendt over for dem, der overtræder loven. Dette vil sikre, at loven håndhæves konsekvent og retfærdigt.
9-Interkulturelle workshops
Der bør arrangeres regelmæssige workshops, hvor borgere fra forskellige religiøse og kulturelle baggrunde kan mødes og diskutere deres tro og traditioner. Dette vil fremme forståelse og reducere misforståelser og fordomme.
10-Religiøs repræsentation
Sikring af, at religiøse minoriteter er ordentligt repræsenteret i beslutningstagende organer, råd og komiteer, der beskæftiger sig med religiøse og kulturelle spørgsmål. Dette vil sikre, at deres stemmer og bekymringer bliver hørt.
11-Styrkelse af lokale initiativer
Der bør være støtte til lokale initiativer, der fremmer samhørighed og forståelse mellem forskellige religiøse grupper. Dette kan inkludere fælles begivenheder, kulturelle udvekslinger eller øvrige projekter i lokalsamfundet.
12-Digital platform for dialog
Oprettelse af en online platform, hvor borgere kan stille spørgsmål og få svar om forskellige religioner fra eksperter og religiøse ledere. Dette vil give folk en sikker og informativ kanal til at lære mere og engagere sig i en konstruktiv dialog.
13-Opfølgning og evaluering
Efter en passende periode bør der være en evaluering af lovens effektivitet og dens indvirkning på samfundet. Dette vil give mulighed for at justere loven, hvis det er nødvendigt, og sikre, at den fortsat tjener sit formål. Vi anbefaler at det bliver indenfor nuværende regeringsperiode.
Perspektiv
Vi har gentagne gange påpeget, at et forbud kun er symptombehandling. Det underliggende problem er manglen på tolerance og forståelse i et multikulturelt samfund. Vi håber inderligt, at dette lovforslag vil være starten på en mere omfattende indsats.
Vi har brug for en national handlingsplan mod islamofobi. En sådan handlingsplan ville ikke kun være forebyggende, men også prognose- forbedrende, idet den ville adressere både de nuværende udfordringer og forhindre fremtidige udfordringer i at opstå.
Vi opfordrer derfor regeringen til at tage skridt mod at fremme tolerance, empati og anerkendelse af Danmarks muslimske mindretal.
Afslutningsvis vil vi gerne udtrykke vores taknemmelighed over for Justitsministeriet for at inddrage Dansk Muslimsk Union i processen ved at afholde et fællesmøde med repræsentanter fra Udenrigsministeriet d. 18.8. Vi har nu taget vigtige skridt sammen mod at beskytte religiøse minoriteters rettigheder i Danmark. Vi håber, at vores feedback vil blive taget i betragtning, når lovforslaget behandles yderligere og står altid til rådighed for dialog.
Med venlig hilsen
Dansk Muslimsk Union
Bibliotekvej 68A
2650 Hvidovre
På vegne af:
Medunderskrivere (i alfabetisk rækkefølge)
Dansk Islamisk Center
Dansk Islamisk Trossamfund:
Albertslund Kultur Forening
Ballerup Kultur Forening
Brabrand Kultur Forening
Brøndby Islamisk Menighed
Glostrup Kultur Forening
Helsingør Islamisk Menighed
Horsens Kultur Forening
Hvidovre Kultur Forening
Ikast Kultur Forening
Ishøj Kultur Forening
Kokkedal Islamisk Menighed
København Islamisk Menighed
Nørrebro Kultur Forening
Odense Islamisk Menighed
Roskilde Islamisk Menighed
Roskilde Kultur Forening
Slagelse Kulturforening
Tåstrup Islamisk Menighed
Tåstrup Kultur Forening
Vejle Islamisk Menighed
Århus Islamiske Menighed
Ålborg Islamisk Menighed
Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse:
Alaadin Moske
Avedøre Moske
Ayasofya Moske
Bilal Habesi Moske
Brabrand Ulu Moske
Dansk Indvandrer Kulturforening
Dansk Tyrkisk Kultur og Aktivitetscenter – Kocatepe Moskeen
Dansk-Tyrkisk Kulturforening
Den Makedonske Moske Forening Prespa
Esbjerg Anatoliens Moske
Eyup Sultan Moske
Farum Moske
Fatih Moske
Fredericia Tyrkisk Moske
Ikast Fatih Moske
Mevlana Moske
Nyborg Moske
Næstved Tyrkisk Islamisk Kulturforening
Orhan Gazi Moske
Randers Moske
Ringsted Moske
Selimiye Moske
Silkeborg Moske
Slagelse Multikulturel Forening
Suleymaniye Moske
Tyrkisk Kultur Moske
Yunus Emre Moske
Yunus Emre Moske
Åbenrå Moske
Århus Dansk-Tyrkisk Kulturforening
Det Islamiske Trossamfund af Bosniakker i Danmark:
Bosnjak Bosnisk Forening
Bosniakisk Forening Vakuf
BIH-SAN
Bosnjacki kultur center
Bosnjakisk Kultur Forening Zem-Zem
Bosniakkisk forening "Vakuf" (Kolding)
Bosnisk kultur centar (København)
Dansk-Bosnisk-kulturforening-most bro
Bosniakkisk dansk kultur forening "Ljiljan"
Sabur Bosnisk Kulturelle Center Randers
Bosnisk-Bosniakisk Kulturforening
Bkic Tønder
IKCB Vejle
Den Centrale Albanske Moske
Det Albanske Trossamfund
Det Albanske Trossamfund i Danmark
Det Islamiske Trossamfund (WAKF)
Det Palæstinensiske Mulktaqa i Danmark
Makki Kultur Center
Minhaj ul Quran International Denmark:
Minhaj ul Quran International Denmark – Amager
Minhaj ul Quran International Denmark – Nordvest
Minhaj ul Quran International Denmark – Odense
Minhaj ul Quran International Denmark – Valby
Muslimernes Fællesråd (MFR)
Pakistansk Islamisk Trossamfund (Madni Masjid Aarhus)
Pak Cultur Society Brøndby (Brøndby Moske)
Scandinavian Council for Relation
Somalisk Ungdoms- og Kulturforening/Masjid Tawhid
Dansk muslimsk Union er oprettet med en hensigtserklæring i 2004 af store muslimske organisationer, der ville danne en samlende enhed for danske muslimske organisationer for at varetage muslimers interesser i det danske samfund.